Jak wygląda budowa drogi kolejowej?

Wielu z nas wie, że najszybszym transportem drogą lądową jest pociąg. Każdego dnia w drodze jest bardzo duża ilość pociągów z wypełnionymi po brzegi ludźmi wagonami. Nie ważne czy jest to sezon letni czy nie. Ludzie muszą pokonywać setki kilometrów ze względu na swoją pracę, daleko mieszkającą rodzinę itp. Podróżując transportem kolejowym, na pewno, choć raz zastanawialiśmy się jak przebiega budowa takich dróg. Z pewnością jest bardzo pracochłonna, zajmuje dużą ilość czasu. Do jej budowy potrzeba dużej ilości ludzi i wyspecjalizowanych maszyn oraz materiałów bardzo wysokiej jakości. Jednak jakie są etapy budowy dróg kolejowych? To pytanie choć raz zadał sobie niejeden z nas.

Są różne metody budowy dróg kolejowych. Jedną z bardziej znanych jest technologia podsypkowa. Pierwszym etapem jest przygotowanie górnej powierzchni podtorza. Na nią trzeba nałożyć specjalną warstwę izolacyjną. Zwykle jest to folia bądź geowłóknina. Ta druga wykonana jest z poliplopyrenu. Wykazuje ona bardzo dobrą odporność na różnego rodzaju warunki atmosferyczne. Ponadto zabezpiecza ona tłuczeń podsypki i przepuszcza wodę. Jedną z jej właściwości jest bardzo duża wytrzymałość na obciążenia. Materiał (folia bądź geowłóknina) jest odpowiednio rozkładany na powierzchni podtorza. Jeśli jest konieczne dodatkowe wzmocnienie podtorza, należy rozłożyć siatkę przestrzenną. Instaluje się ją za pomocą metalowych szpilek wbijanych w grunt.

Później jest zasypywana przez np. pospółkę. Następnie wszystko jest dokładnie wyrównywane przez spychacz. Po wyrównaniu i ubiciu następuje budowa podsypki. Zwykle do tego wykorzystany jest tłuczeń. Spychacze wyrównują go na drodze. Później zostają ułożone podkłady toru. Do tego potrzebne są różnego rodzaju maszyny, np. dźwigi, koparki, a nawet specjalne suwnice portalowe (umożliwiają one transport wielu materiałów z wagonu do określonego miejsca. Poruszają się one po szynach po bokach wagonów.

Następnie układane są szyny. Zwykle potrzebne są do tego hydrauliczne podnośniki. Specjalna „łapa” podpiera urządzenie, wtedy podnoszone są szyny i przesuwane w odpowiednie miejsca. Są one ze sobą spawane i przytwierdza się je do wcześniej wykonanego podkładu. Miejsce, w którym szyny zostały zespawane, szlifuje się. Kolejnym krokiem jest zasypanie toru między szynami. Po tym następuje podbijanie toru. To nic innego jak stabilizacja podsypki pod podkładami toru. Profiluje się go podbijarką torową w pionie i poziomie. Podczas tego zabiegu usuwa się jednocześnie nadmiar tłucznia. Aby go wyrównać stosuje się profilarki tłucznia. W ten sposób droga kolejowa jest gotowa.

Jest to bardzo długi i pracochłonny proces. Potrzeba dużej ilości ludzi i maszyn, by zbudować drogę kolejową, która będzie służyć przez lata. Nie są to tanie inwestycje z uwagi na wysokie ceny niektórych materiałów. Tylko te wykazujące bardzo dobrą jakość będą odpowiednie do budowy i zapewnią wyjątkową wytrzymałość drogi kolejowej. To wiąże się w dość dużymi kosztami. Ludziom tylko wydaje się, że to takie proste. Jednak osoby zajmujące się budową, muszą poświęcić wiele czasu, by dopracować każdy najdrobniejszy szczegół.

Artykuł przygotowany przez http://www.czd.com.pl

1 Response

  1. Kiedyś oglądałem fajny film dokumentalny o budowie kolei w Stanach Zjednoczonych, na samym początku. Był taki fajny westernowy klimacik, ale niestety nie pamiętam tytułu filmu 🙁 Pozdrawiam

Leave a comment